Studiebricka 2024-2025
Studieavsnitt
Lärare
Period 1
Period 2
Period 3
Period 4
Period 5
  • HÄ3 Hälsa och samhälle
    NG
    Jenny Palmberg profil bild
    Jenny Palmberg
    P1
  • PS5 Människan som individ och social varelse
    VÖS
    Terese Söderman profil bild
    Terese Söderman
    P1
  • FIL3 Samhällsfilosofi
    VG
    Sami Siekkinen profil bild
    Sami Siekkinen
    P2
  • HÄ2 Hälsa och miljö
    VG
    Lilian Westerlund profil bild
    Lilian Westerlund
    P2
  • RE5 Religion inom konsten och populärkulturen
    VÖS
    Terese Söderman profil bild
    Terese Söderman
    P2
  • BI5 Människans biologi
    VSG
    Anna Ahlnäs profil bild
    Anna Ahlnäs
    P3
  • FIL4 Sanningen
    GiP
    Andreas Wikblad profil bild
    Andreas Wikblad
    P3
  • Sv2 Prepkurs
    NG
    Isabelle Orre profil bild
    Isabelle Orre
    P3
  • GE3 En gemensam värld
    KRS
    Alexia Sahl profil bild
    Alexia Sahl
    P4
  • LK1 Jag och det goda livet
    KG
    Siv Rågård profil bild
    Siv Rågård
    P4
  • PS4 Känslor och mental hälsa
    KRS
    Sebastian Orre profil bild
    Sebastian Orre
    P4
  • RE3 Religioner och religiösa rörelser i världen
    GiP
    Simon Hansell profil bild
    Simon Hansell
    P5
  • HI5 Sveriges östra rikshalva blir Finland
    VSG
    Slava Myronov profil bild
    Slava Myronov
    P5
  • LK2 Jag och samhället 24-25
    KG
    Siv Rågård profil bild
    Siv Rågård
    P5
Skolornas förkortningar

VSG= Vörå sam­gym­na­si­um- id­rotts­gym­na­si­um
KG = Kors­holms gym­na­si­um
VG= Vasa gym­na­si­um
VÖS = Vasa öv­nings­sko­la
GiP = gym­na­si­et i Pe­ta­lax
NG = När­pes gym­na­si­um
KRS = Kristi­ne­stads gym­na­si­um

Studieavsnitten 2024-2025

Studieavsnitten föl­jer ett pe­ri­od­sys­tem som nöd­vän­digt­vis inte föl­jer sam­ma in­del­ning som ditt eget gym­na­si­um har. Anmäl dig alltså gärna redan innan eller vid terminsstarten om möjligt. Studieavsnittet börjar med en vir­tu­ell träff. När studieavsnittet är igång kom­mer del­ta­ga­re och lä­ra­re över­ens om hur ofta och när de vir­tu­el­la träf­far­na sker. Det är allt­så vik­tigt att du del­tar i förs­ta träf­fen. Da­tum för studieavsnittens förs­ta vir­tu­el­la träff är an­gi­vet per pe­ri­od.

Ne­dan får du mera in­for­ma­tion om studieavsnitten. No­te­ra da­tum för när an­mä­lan mås­te vara gjord.

Period 1 - 2.9-18.10.2024

Sista dagen för anmälan: 19.8.2024

En virtuell träff per vecka.

HÄ3, Hälsa och samhälle

Lä­ra­re: Jenny Palmberg, jenny.palmberg@narpes.fi, Närpes gymnasium

Lärplattform: Studeo

Lit­te­ra­tur och förlag: Hälsa och samhälle (GLP 2021), Studeo

För­kun­ska­per: HÄ1, gärna HÄ2

Mål och studieavsnittsinnehåll: Vi får en översikt över historiska trender inom hälsofrämjande och förebyggande av sjukdomar samt framtida utmaningar i samhället. Vi tar upp faktorerna bakom de viktigaste icke-smittsamma och smittsamma sjukdomarna och undersöker social- och hälsovårdstjänsternas och egenvårdens betydelse för hälsan. Vi fördjupar oss också i etiska problem som berör hälsa och sjukdom samt globala hälsoutmaningar.
Bedömningsgrunder: Timaktivitet, uppgifter i Studeo, inlämningsarbete, eventuella presentationer

Be­döm­nings­grun­der: Timaktivitet, uppgifter i Studeo, inlämningsarbete, eventuella presentationer

Slutprov: Nej

Bedömning: 4-10

Första träffen: Meet, 2.9 kl.17

PS5 Människan som individ och social varelse

Lärare: Terese Söderman, terese.soderman@abo.fi, Vasa övningsskolas gymnasium

Lärplattform: Itslearning

Kurslitteratur, förlag: Människan som individ och social varelse, Studeo

Förkunskaper: PS1

Mål och studieavsnittsinnehåll: Mål att förstå begreppet personlighet, känna igen och förklara skillnader mellan individer, få kunskap kring forskning om personlighet och socialpsykologi.

Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter, fördjupningsuppgift och hemtentamen. Närvaro under träffarna är viktigt.

Slutprov: Hemtentamen.

Bedömning: 4-10

Första träffen:  Vi träffas på Zoom 2.9 kl 17.30.

Period 2 - 21.10-6.12.2024

Sista dagen för anmälan: 7.10.2024

En virtuell träff per vecka.

FIL3 Samhällsfilosofi

Lärare: Sami Siekkanen, sami.siekkinen@edu.vaasa.fi, Vasa gymnasium

Lärplattform: Moodle

Litteratur, förlag: Studeo. Samhällsfilosofi (GLP 2021). Anslutningsnyckel kommer senare.

Förkunskaper: Filosofi 1

Mål: Att lära sig grunderna i samhällsfilosofin, förstå viktiga samhällsfilosofiska begrepp och inriktningar, samt kunna tillämpa kunskaperna på aktuella samhällsfrågor. 

Studieavsnittsinnehåll: Samhällsfilosofiska begrepp som makt, jämlikhet, rättvisa, frihet, välfärd; mänskliga rättigheters filosofi; filosofiskt perspektiv på politiska ideologier; aktuella samhällsfilosofiska frågor.  

Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter, grupparbete, prov.

Slutprov: Ja

Bedömning: 4-10

Första träffen: Första träffen på Teams 23.10. kl. 17:00.

HÄ2 Hälsa och miljö

Lä­ra­re: Lilian Westerlund, lilian.westerlund@edu.vaasa.fi, Vasa gymnasium

Lärplattform: Teams 

Lit­te­ra­tur, förlag: Hälsa och miljö (HÄ 2), Studeo

För­kun­ska­per: HÄ 1 

Mål och studieavsnittsinnehåll: Mål och studieavsnittsinnehåll: Mängden hälsorelaterad information/kommunikation har ökat i samhället de senaste åren och förmågan till analytiskt och kritiskt tänkande blir en allt viktigare del av människans hälsokompetens.  
Kursen innehåller följande teman: 
Hälsorelaterad information/kommunikation 
Forskningsprocess i relation till hälsa, hälsobeteende och funktionsförmåga 
Samband mellan fysisk och psykosocial miljö och hälsa 
Säkerhet och förebyggande av våld 
Egna konsumtionsvanor, hållbar utveckling 
Substansberoenden och funktionella beroenden 

Be­döm­nings­grun­der: 4-10, kursen innehåller fyra bedömningsmoment. 

Slutprov: Sättet för utvärdering överenskoms med studerande vid kursens inledning

Bedömning: Studieavsnittet innehåller fyra bedömningsmoment

Första träffen: 22.10 kl. 18 på Teams 

RE5 Religion inom konsten och populärkulturen

Lärare: Terese Södermna, terese.soderman@abo.fi, Vasa övningsskolas gymnasium

Lärplattform: Itslearning

Litteratur, förlag: Studeos material. Återkommer till detta under första träffen.

Förkunskaper: RE1

Mål och studieavsnittsinnehåll: Målet är att känna till religiös symbolik i olika religioner, med betoning på kristendomen. Fördjupning kring hur religiösa teman behandlas inom konst och populärkultur. Man får möjlighet att öva upp sin förmåga att tolka religiösa inslag i olika former av konst, symbolspråk och populärkultur.

Bedömningsgrunder: Uppgifter, egen reflektion och efterforskning, analysuppgift, hemtentamen. Närvaro under träffarna är viktigt.

Slutprov: Hemtentamen

Bedömning: 4-10

Första träffen: Vi träffas över Zoom tisdag 22.10, kl 18.00

Period 3 - 9.12.2024-24.1.2025

Sista dagen för anmälan: 25.11.2024

En virtuell träff per vecka.

BI5 Människan biologi

Lä­ra­re: Anna Ahlnäs, anna.ahlnas@edu.vora.fi, Vörå samgymnasium

Lärplattform: Teams

Litteratur, förlag: Biom 5 (Otava)

Förkunskaper: Bi 1

Mål och studieavsnittsinnehåll: Syftet med modulen är att den studerande ska få inblick i människokroppens anatomi (uppbyggnad) och fysiologi (funktion). Vi inleder med särdragen för olika celler och vävnader för att sedan övergå till nerv- och hjärnfunktion. Vi studerar även hormonsystemet, blodomloppet. andningen, immunsystemet, matspjälkningen, utsöndringen samt människans förökning och embryonalutveckling. 

Målen för modulen är att den studerande ska
kunna namnge och känna igen de viktigaste organen och beskriva deras funktionsprinciper samt känna till människokroppens anatomi 
förstå vad homeostas innebär samt kunna ge exempel på faktorer som inverkar på den
kunna beskriva kroppens kommunikationssystem och förklara hur olika delar av kroppen kommunicerar med varandra 
kunna förklara kroppens förmåga att uppfatta omgivningen med olika sinnen och reagera på förändringar
kunna beskriva och jämföra kroppens olika försvarsmekanismer mot mikrober
kunna beskriva och motivera fortplantningens mest centrala skeden från befruktningen till födseln 
kunna genomföra ett mindre experimentellt arbete där funktioner i människokroppen mäts samt presentera resultatet.

Slutprov: Nej

Bedömning: 4-10

Bedömningsgrunder: Minitest x 3, uppgifter, labbrapport, aktivitet

Första träffen: (Datum, klockslag, på vilket sätt) period 3: 9.12.2023 - 24.1.2024, första träff: onsdag 11.12 kl 18 via Teams.

 

 





FIL4 Sanningen

Lä­ra­re: Andreas Wikblad, andreas.wikblad@malax.fi , Gymnasiet i Petalax

Plattform: Teams

Litteratur, förlag: Eidos 4, Otava

Förkunskaper: Gärna Fi1 och Fi2

Mål och studieavsnittsinnehåll: Hur vet vi att vi faktiskt vet det vi vet? Vi behandlar teman som kunskap och vetenskap, åsikter och faktaresistens samt hur vi gör för att ta till oss och förstå verkligheten runt omkring oss. Målet är en bättre förståelse för vetenskapliga teorier, språkets betydelse, hur vetenskap skapas och att slutligen kunna resonera vad som är sant ur ett filosofiskt perspektiv. 

Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter och inlärningsdagbok.

Slutprov: Nej

Bedömning: 4-10


Första träffen: 

SV2 En prepkurs i svenska

Lärare: Isabelle Orre, isabelle.orre@edu.narpes.fi Närpes gymnasium

Lärplattform: Meets, Google classroom.

Litteratur, förlag: Nycklar (Schildts & Söderströms), jag återkommer mera till detta under den första träffen.

Förkunskaper: 1-3 modersmålskurser, de studerande förstår och kan skriva texter på svenska

Mål och studieavsnittsinnehåll: Att förbereda sig och repetera inför studentskrivningarna i svenska som andraspråk. Att få tips och handledning i de tre uppgifter som förekommer i studentprovet: hörförståelse, läskompetens och skrivkompetens. Under kursens gång repeterar vi grammatik, diskuterar, analyserar och producerar olika texter på svenska. Vi gör också uppgifter ur gamla studentprov.  

Bedömningsgrunder: Aktivt deltagande i de gemensamma träffarna samt tre bedömda inlämningsuppgifter.

Slutprov: Nej

Bedömning: Godkänd/underkänd.


Första träff: Tisdag 10.12.2024 klockan 17.30.

Period 4 - 27.1-14.3.2025

Sista dagen för anmälan: 13.1.2025

En virtuell träff per vecka.

GE3 En gemensam värld

Lä­ra­re: Alexia Sahl, alexia.sahl@krs.fi, Kristinestads gymnasium

Lärplattform: Itslearning

Litteratur och förlag:  Zenit 3, Otava

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.

Mål och studieavsnittsinnehåll: 

Vi fördjupar oss i humangeografiska fenomen som befolkningar, kulturer, bosättningar, tjänster, städer, användning av naturresurser... Centrala infallsvinklar är analys av de möjligheter som naturresurserna och miljön erbjuder med tanke på mänsklig verksamhet, ansvar och miljöns välbefinnande. Alla teman behandlas ur ett regionalt perspektiv. I samband med de olika temana behandlas även risker, problem och positiv utveckling som anknyter till dem.

 

Bedömningsgrunder: Inlärningsdagsbok, hemtentamen och aktivitet.

Slutprov: Hemtentamen

Bedömning: Mångsidig bedömning

Första träffen: Tisdag 28.1.2025 kl. 18.00

LK1 Jag och det goda livet

Lä­ra­re: Siv Rågård, siv.ragard@korsholm.fi, Korsholms gymnasium

Lärplattform: Teams

Litteratur, förlag: Hjelm & Slotte: Dialog 1. Ett gott liv. Utbildningsstyrelsen. ISBN 9789521329258. (finns inte digitalt)

Förkunskaper: Inga

Mål och studieavsnittsinnehåll/kursinnehåll: Studieavsnittet behandlar livsåskådning, människosyner, identiteten och grundläggande existentiella frågor. Olika uppfattningar om ett gott liv tillämpas på människans levnadslopp och på frågor som berör människorelationer.

Bedömningsgrunder: Formativ bedömning sker i samband med uppgifter och prov. Summativ bedömning sker utgående från uppgifter (70 %) och prov (30 %).

Slutprov: Ja

Bedömning: 4-10

Första träffen: 

PS4 Känslor och mental hälsa

Lärare: Sebastian Orre, sebastian.orre@krs.fi, Kristinestads gymnasium

Lärplattform: Itslearning + zoom för webbträffar (möjligtvis förändring av program för träffarna).

Kurslitteratur, förlag: Studeo PS4: Känslor och mental hälsa (2021)

Förkunskaper: Ps1-3

Mål och studieavsnittsinnehåll: I kursen fördjupar vi vår kunskap kring känslor och mental hälsa. 
Mål: Förstå hur känslor uppstår och deras kulturbundenhet. Känslors betydelse. Förståelse av mental hälsa och psykiska störningar.
Innehåll : Emotionspsykologi. Psykiskt välbefinnande. Mental hälsa. Psykologisk forskning.

Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter (itslearning + studeo), hemtentamen, presentation, uppsats.

Slutprov: Hemtentamen

Bedömning: 4-10

Första träffen: Mer information senare

Period 5 - 17.3-2.5.2025

Sista dagen för anmälan: 3.3.2025

En virtuell träff per vecka.

RE3 Religioner och religiösa rörelser i världen

Lä­ra­re: Simon Hansell, simon.hansell@malax.fi, Petalax gymnasium

Lärplattform: Office365/OneDrive

Litteratur och förlag: Religioner och religiösa rörelser i världen (GLP 2021), Studeo

Förkunskaper: Obligatoriska studieavsnittena i religion (Re1, Re2)

Mål och studieavsnittsinnehåll: 

Målen för modulen är att den studerande ska
- fördjupa sig i religioner som uppkommit i Indien, Kina och Japan som en del av individens och kollektivets liv samt deras inflytande på kultur och samhälle
- känna till och kunna analysera hur religioner som uppkommit i Indien, Kina och Japan syns i och påverkar västvärlden
- gestalta och kunna analysera naturreligionernas nuvarande situation och centrala drag
- gestalta och kunna analysera bakgrunder till nyreligiösa rörelser och deras centrala drag
- utveckla kulturell läskunnighet i anknytning till religioner och förmåga att agera i arbetslivet och i internationella miljöer.


Centralt innehåll:
- Religioner och religiösa rörelser i världen
- den hinduiska världsbilden, livsstilen och etiken, hinduismens mångfald och inflytande på Indiens kultur och samhälle samt den religiösa situationen i dagens Indien
- centrala drag och etiska principer i jainismen och sikhismen
- den buddhistiska livsstilen och etiken, buddhistiska läror och riktningar samt buddhismens inflytande på asiatiska kulturer
- centrala drag i den gamla kinesiska folktron, konfucianismen och taoismen och deras inflytande på det kinesiska tänkesättet och samhället samt den religiösa situationen i dagens Kina
- shintoismens centrala drag samt religionernas inflytande på den japanska kulturen och det japanska samhället
- inflytandet i västvärlden från religioner som uppkommit i Indien, Kina och Japan
- naturreligioners och voodoo-besläktade religioners centrala drag och utbredning
- bakgrunder till nyreligiösa rörelser och deras centrala drag

 

Bedömningsgrunder: Uppgifter i Studeo, Inlämningsuppgifter i OneDrive samt timaktivitet

Slutprov: Nej

Bedömning: 4-10

Första träffen: 18.3, kl 16:30

 

 

HI5 Sveriges östra rikshalva blir Finland

Lärare: Slava Myronov, slava.myronov@edu.vora.fi, Vörå samgymnasium

Lärplattform: Itslearning / Teams

Litteratur, förlag: Tidslager HI5 (Schildts & Söderströms)

Förkunskaper: Hi 1

Mål och studieavsnittsinnehåll: Studerande får fördjupad förståelse för Finlands framväxt, från stenåldern fram till år 1809. Vi undersöker hur Finlands historia har påverkats av att vara en del av det svenska riket under olika perioder. Hur påverkade reformationen Finland, och vad innebar Sveriges stormaktsambitioner under 1600-talet? Och varför förlorade Sverige Finland till Ryssland 1809? Dessa och andra frågor utforskar vi under kursen.

Bedömningsgrunder: inlämningsuppgifter och timaktivitet

Slutprov: Nej

Bedömning: 4-10

Första träffen: 17.3, kl. 16.30

LK2 Jag och samhället

Lä­ra­re: Siv Rågård, siv.ragard@korsholm.fi, Korsholms gymnasium

Lärplattform: Teams

Litteratur, förlag: Tomperi & Niemelä: Dialog 3. Individen och samhället. ISBN 9789521329272 (finns inte digitalt) OBS: Boken heter Dialog 3 trots att studieavsnittet är LK2

Förkunskaper: Inga

Mål och studieavsnittsinnehåll: I studieavsnittet granskas människan som social varelse, roller, normer och hur samhället påverkar individens liv. Vidare behandlas makt, aktivt medborgarskap, hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och kränkningar av dessa.

Bedömningsgrunder: Formativ bedömning sker i samband med uppgifter och prov. Summativ bedömning sker utgående från uppgifter (70 %) och prov (30 %).

Slutprov: Ja

Bedömning: 4-10


Första träffen: