-
HÄ3 Hälsa och samhälleNGJenny Palmbergjenny.palmberg@narpes.fiP1
-
PS5 Människan som individ och social varelseVÖSTerese Södermanterese.soderman@abo.fiP1
-
FIL3 SamhällsfilosofiVGSami Siekkinensami.siekkinen@edu.vaasa.fiP2
-
HÄ2 Hälsa och miljöVGLilian Westerlundlilian.westerlund@edu.vaasa.fiP2
-
RE5 Religion inom konsten och populärkulturenVÖSTerese Södermanterese.soderman@abo.fiP2
-
BI5 Människans biologiVSGAnna Ahlnäsanna.ahlnas@edu.vora.fiP3
-
FIL4 SanningenGiPAndreas Wikbladandreas.wikblad@malax.fiP3
-
Sv2 PrepkursNGIsabelle Orreisabelle.orre@narpes.fiP3
-
GE3 En gemensam världKRSAlexia Sahlalexia.sahl@krs.fiP4
-
LK1 Jag och det goda livetKGSiv Rågårdsiv.ragard@edu.korsholm.fiP4
-
PS4 Känslor och mental hälsaKRSSebastian Orresebastian.orre@krs.fiP4
-
RE3 Religioner och religiösa rörelser i världenGiPSimon Hansellsimon.hansell@malax.fiP5
-
HI5 Sveriges östra rikshalva blir FinlandVSGSlava Myronovslava.myronov@edu.vora.fiP5
-
LK2 Jag och samhället 24-25KGSiv Rågårdsiv.ragard@edu.korsholm.fiP5
VSG= Vörå samgymnasium- idrottsgymnasium
KG = Korsholms gymnasium
VG= Vasa gymnasium
VÖS = Vasa övningsskola
GiP = gymnasiet i Petalax
NG = Närpes gymnasium
KRS = Kristinestads gymnasium
Studieavsnitten följer ett periodsystem som nödvändigtvis inte följer samma indelning som ditt eget gymnasium har. Anmäl dig alltså gärna redan innan eller vid terminsstarten om möjligt. Studieavsnittet börjar med en virtuell träff. När studieavsnittet är igång kommer deltagare och lärare överens om hur ofta och när de virtuella träffarna sker. Det är alltså viktigt att du deltar i första träffen. Datum för studieavsnittens första virtuella träff är angivet per period.
Nedan får du mera information om studieavsnitten. Notera datum för när anmälan måste vara gjord.
Period 1 - 2.9-18.10.2024
Sista dagen för anmälan: 19.8.2024
En virtuell träff per vecka.
Lärare: Jenny Palmberg, jenny.palmberg@narpes.fi, Närpes gymnasium
Lärplattform: Studeo
Litteratur och förlag: Hälsa och samhälle (GLP 2021), Studeo
Förkunskaper: HÄ1, gärna HÄ2
Mål och studieavsnittsinnehåll: Vi får en översikt över historiska trender inom hälsofrämjande och förebyggande av sjukdomar samt framtida utmaningar i samhället. Vi tar upp faktorerna bakom de viktigaste icke-smittsamma och smittsamma sjukdomarna och undersöker social- och hälsovårdstjänsternas och egenvårdens betydelse för hälsan. Vi fördjupar oss också i etiska problem som berör hälsa och sjukdom samt globala hälsoutmaningar.
Bedömningsgrunder: Timaktivitet, uppgifter i Studeo, inlämningsarbete, eventuella presentationer
Bedömningsgrunder: Timaktivitet, uppgifter i Studeo, inlämningsarbete, eventuella presentationer
Slutprov: Nej
Bedömning: 4-10
Första träffen: Meet, 2.9 kl.17
Lärare: Terese Söderman, terese.soderman@abo.fi, Vasa övningsskolas gymnasium
Lärplattform: Itslearning
Kurslitteratur, förlag: Människan som individ och social varelse, Studeo
Förkunskaper: PS1
Mål och studieavsnittsinnehåll: Mål att förstå begreppet personlighet, känna igen och förklara skillnader mellan individer, få kunskap kring forskning om personlighet och socialpsykologi.
Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter, fördjupningsuppgift och hemtentamen. Närvaro under träffarna är viktigt.
Slutprov: Hemtentamen.
Bedömning: 4-10
Första träffen: Vi träffas på Zoom 2.9 kl 17.30.
Period 2 - 21.10-6.12.2024
Sista dagen för anmälan: 7.10.2024
En virtuell träff per vecka.
Lärare: Sami Siekkanen, sami.siekkinen@edu.vaasa.fi, Vasa gymnasium
Lärplattform: Moodle
Litteratur, förlag: Studeo. Samhällsfilosofi (GLP 2021). Anslutningsnyckel kommer senare.
Förkunskaper: Filosofi 1
Mål: Att lära sig grunderna i samhällsfilosofin, förstå viktiga samhällsfilosofiska begrepp och inriktningar, samt kunna tillämpa kunskaperna på aktuella samhällsfrågor.
Studieavsnittsinnehåll: Samhällsfilosofiska begrepp som makt, jämlikhet, rättvisa, frihet, välfärd; mänskliga rättigheters filosofi; filosofiskt perspektiv på politiska ideologier; aktuella samhällsfilosofiska frågor.
Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter, grupparbete, prov.
Slutprov: Ja
Bedömning: 4-10
Första träffen: Första träffen på Teams 23.10. kl. 17:00.
Lärare: Lilian Westerlund, lilian.westerlund@edu.vaasa.fi, Vasa gymnasium
Lärplattform: Teams
Litteratur, förlag: Hälsa och miljö (HÄ 2), Studeo
Förkunskaper: HÄ 1
Mål och studieavsnittsinnehåll: Mål och studieavsnittsinnehåll: Mängden hälsorelaterad information/kommunikation har ökat i samhället de senaste åren och förmågan till analytiskt och kritiskt tänkande blir en allt viktigare del av människans hälsokompetens.
Kursen innehåller följande teman:
Hälsorelaterad information/kommunikation
Forskningsprocess i relation till hälsa, hälsobeteende och funktionsförmåga
Samband mellan fysisk och psykosocial miljö och hälsa
Säkerhet och förebyggande av våld
Egna konsumtionsvanor, hållbar utveckling
Substansberoenden och funktionella beroenden
Bedömningsgrunder: 4-10, kursen innehåller fyra bedömningsmoment.
Slutprov: Sättet för utvärdering överenskoms med studerande vid kursens inledning
Bedömning: Studieavsnittet innehåller fyra bedömningsmoment
Första träffen: 22.10 kl. 18 på Teams
Lärare: Terese Södermna, terese.soderman@abo.fi, Vasa övningsskolas gymnasium
Lärplattform: Itslearning
Litteratur, förlag: Studeos material. Återkommer till detta under första träffen.
Förkunskaper: RE1
Mål och studieavsnittsinnehåll: Målet är att känna till religiös symbolik i olika religioner, med betoning på kristendomen. Fördjupning kring hur religiösa teman behandlas inom konst och populärkultur. Man får möjlighet att öva upp sin förmåga att tolka religiösa inslag i olika former av konst, symbolspråk och populärkultur.
Bedömningsgrunder: Uppgifter, egen reflektion och efterforskning, analysuppgift, hemtentamen. Närvaro under träffarna är viktigt.
Slutprov: Hemtentamen
Bedömning: 4-10
Första träffen: Vi träffas över Zoom tisdag 22.10, kl 18.00
Period 3 - 9.12.2024-24.1.2025
Sista dagen för anmälan: 25.11.2024
En virtuell träff per vecka.
Lärare: Anna Ahlnäs, anna.ahlnas@edu.vora.fi, Vörå samgymnasium
Lärplattform: Teams
Litteratur, förlag: Biom 5 (Otava)
Förkunskaper: Bi 1
Mål och studieavsnittsinnehåll: Syftet med modulen är att den studerande ska få inblick i människokroppens anatomi (uppbyggnad) och fysiologi (funktion). Vi inleder med särdragen för olika celler och vävnader för att sedan övergå till nerv- och hjärnfunktion. Vi studerar även hormonsystemet, blodomloppet. andningen, immunsystemet, matspjälkningen, utsöndringen samt människans förökning och embryonalutveckling.
Målen för modulen är att den studerande ska
kunna namnge och känna igen de viktigaste organen och beskriva deras funktionsprinciper samt känna till människokroppens anatomi
förstå vad homeostas innebär samt kunna ge exempel på faktorer som inverkar på den
kunna beskriva kroppens kommunikationssystem och förklara hur olika delar av kroppen kommunicerar med varandra
kunna förklara kroppens förmåga att uppfatta omgivningen med olika sinnen och reagera på förändringar
kunna beskriva och jämföra kroppens olika försvarsmekanismer mot mikrober
kunna beskriva och motivera fortplantningens mest centrala skeden från befruktningen till födseln
kunna genomföra ett mindre experimentellt arbete där funktioner i människokroppen mäts samt presentera resultatet.
Slutprov: Nej
Bedömning: 4-10
Bedömningsgrunder: Minitest x 3, uppgifter, labbrapport, aktivitet
Första träffen: (Datum, klockslag, på vilket sätt) period 3: 9.12.2023 - 24.1.2024, första träff: onsdag 11.12 kl 18 via Teams.
Lärare: Andreas Wikblad, andreas.wikblad@malax.fi , Gymnasiet i Petalax
Plattform: Teams
Litteratur, förlag: Eidos 4, Otava
Förkunskaper: Gärna Fi1 och Fi2
Mål och studieavsnittsinnehåll: Hur vet vi att vi faktiskt vet det vi vet? Vi behandlar teman som kunskap och vetenskap, åsikter och faktaresistens samt hur vi gör för att ta till oss och förstå verkligheten runt omkring oss. Målet är en bättre förståelse för vetenskapliga teorier, språkets betydelse, hur vetenskap skapas och att slutligen kunna resonera vad som är sant ur ett filosofiskt perspektiv.
Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter och inlärningsdagbok.
Slutprov: Nej
Bedömning: 4-10
Första träffen:
Lärare: Isabelle Orre, isabelle.orre@edu.narpes.fi Närpes gymnasium
Lärplattform: Meets, Google classroom.
Litteratur, förlag: Nycklar (Schildts & Söderströms), jag återkommer mera till detta under den första träffen.
Förkunskaper: 1-3 modersmålskurser, de studerande förstår och kan skriva texter på svenska
Mål och studieavsnittsinnehåll: Att förbereda sig och repetera inför studentskrivningarna i svenska som andraspråk. Att få tips och handledning i de tre uppgifter som förekommer i studentprovet: hörförståelse, läskompetens och skrivkompetens. Under kursens gång repeterar vi grammatik, diskuterar, analyserar och producerar olika texter på svenska. Vi gör också uppgifter ur gamla studentprov.
Bedömningsgrunder: Aktivt deltagande i de gemensamma träffarna samt tre bedömda inlämningsuppgifter.
Slutprov: Nej
Bedömning: Godkänd/underkänd.
Första träff: Tisdag 10.12.2024 klockan 17.30.
Period 4 - 27.1-14.3.2025
Sista dagen för anmälan: 13.1.2025
En virtuell träff per vecka.
Lärare: Alexia Sahl, alexia.sahl@krs.fi, Kristinestads gymnasium
Lärplattform: Itslearning
Litteratur och förlag: Zenit 3, Otava
Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.
Mål och studieavsnittsinnehåll:
Vi fördjupar oss i humangeografiska fenomen som befolkningar, kulturer, bosättningar, tjänster, städer, användning av naturresurser... Centrala infallsvinklar är analys av de möjligheter som naturresurserna och miljön erbjuder med tanke på mänsklig verksamhet, ansvar och miljöns välbefinnande. Alla teman behandlas ur ett regionalt perspektiv. I samband med de olika temana behandlas även risker, problem och positiv utveckling som anknyter till dem.
Bedömningsgrunder: Inlärningsdagsbok, hemtentamen och aktivitet.
Slutprov: Hemtentamen
Bedömning: Mångsidig bedömning
Första träffen: Tisdag 28.1.2025 kl. 18.00
Lärare: Siv Rågård, siv.ragard@korsholm.fi, Korsholms gymnasium
Lärplattform: Teams
Litteratur, förlag: Hjelm & Slotte: Dialog 1. Ett gott liv. Utbildningsstyrelsen. ISBN 9789521329258. (finns inte digitalt)
Förkunskaper: Inga
Mål och studieavsnittsinnehåll/kursinnehåll: Studieavsnittet behandlar livsåskådning, människosyner, identiteten och grundläggande existentiella frågor. Olika uppfattningar om ett gott liv tillämpas på människans levnadslopp och på frågor som berör människorelationer.
Bedömningsgrunder: Formativ bedömning sker i samband med uppgifter och prov. Summativ bedömning sker utgående från uppgifter (70 %) och prov (30 %).
Slutprov: Ja
Bedömning: 4-10
Första träffen:
Lärare: Sebastian Orre, sebastian.orre@krs.fi, Kristinestads gymnasium
Lärplattform: Itslearning + zoom för webbträffar (möjligtvis förändring av program för träffarna).
Kurslitteratur, förlag: Studeo PS4: Känslor och mental hälsa (2021)
Förkunskaper: Ps1-3
Mål och studieavsnittsinnehåll: I kursen fördjupar vi vår kunskap kring känslor och mental hälsa.
Mål: Förstå hur känslor uppstår och deras kulturbundenhet. Känslors betydelse. Förståelse av mental hälsa och psykiska störningar.
Innehåll : Emotionspsykologi. Psykiskt välbefinnande. Mental hälsa. Psykologisk forskning.
Bedömningsgrunder: Inlämningsuppgifter (itslearning + studeo), hemtentamen, presentation, uppsats.
Slutprov: Hemtentamen
Bedömning: 4-10
Första träffen: Mer information senare
Period 5 - 17.3-2.5.2025
Sista dagen för anmälan: 3.3.2025
En virtuell träff per vecka.
Lärare: Simon Hansell, simon.hansell@malax.fi, Petalax gymnasium
Lärplattform: Office365/OneDrive
Litteratur och förlag: Religioner och religiösa rörelser i världen (GLP 2021), Studeo
Förkunskaper: Obligatoriska studieavsnittena i religion (Re1, Re2)
Mål och studieavsnittsinnehåll:
Målen för modulen är att den studerande ska
- fördjupa sig i religioner som uppkommit i Indien, Kina och Japan som en del av individens och kollektivets liv samt deras inflytande på kultur och samhälle
- känna till och kunna analysera hur religioner som uppkommit i Indien, Kina och Japan syns i och påverkar västvärlden
- gestalta och kunna analysera naturreligionernas nuvarande situation och centrala drag
- gestalta och kunna analysera bakgrunder till nyreligiösa rörelser och deras centrala drag
- utveckla kulturell läskunnighet i anknytning till religioner och förmåga att agera i arbetslivet och i internationella miljöer.
Centralt innehåll:
- Religioner och religiösa rörelser i världen
- den hinduiska världsbilden, livsstilen och etiken, hinduismens mångfald och inflytande på Indiens kultur och samhälle samt den religiösa situationen i dagens Indien
- centrala drag och etiska principer i jainismen och sikhismen
- den buddhistiska livsstilen och etiken, buddhistiska läror och riktningar samt buddhismens inflytande på asiatiska kulturer
- centrala drag i den gamla kinesiska folktron, konfucianismen och taoismen och deras inflytande på det kinesiska tänkesättet och samhället samt den religiösa situationen i dagens Kina
- shintoismens centrala drag samt religionernas inflytande på den japanska kulturen och det japanska samhället
- inflytandet i västvärlden från religioner som uppkommit i Indien, Kina och Japan
- naturreligioners och voodoo-besläktade religioners centrala drag och utbredning
- bakgrunder till nyreligiösa rörelser och deras centrala drag
Bedömningsgrunder: Uppgifter i Studeo, Inlämningsuppgifter i OneDrive samt timaktivitet
Slutprov: Nej
Bedömning: 4-10
Första träffen: 18.3, kl 16:30
Lärare: Slava Myronov, slava.myronov@edu.vora.fi, Vörå samgymnasium
Lärplattform: Itslearning / Teams
Litteratur, förlag: Tidslager HI5 (Schildts & Söderströms)
Förkunskaper: Hi 1
Mål och studieavsnittsinnehåll: Studerande får fördjupad förståelse för Finlands framväxt, från stenåldern fram till år 1809. Vi undersöker hur Finlands historia har påverkats av att vara en del av det svenska riket under olika perioder. Hur påverkade reformationen Finland, och vad innebar Sveriges stormaktsambitioner under 1600-talet? Och varför förlorade Sverige Finland till Ryssland 1809? Dessa och andra frågor utforskar vi under kursen.
Bedömningsgrunder: inlämningsuppgifter och timaktivitet
Slutprov: Nej
Bedömning: 4-10
Första träffen: 17.3, kl. 16.30
Lärare: Siv Rågård, siv.ragard@korsholm.fi, Korsholms gymnasium
Lärplattform: Teams
Litteratur, förlag: Tomperi & Niemelä: Dialog 3. Individen och samhället. ISBN 9789521329272 (finns inte digitalt) OBS: Boken heter Dialog 3 trots att studieavsnittet är LK2
Förkunskaper: Inga
Mål och studieavsnittsinnehåll: I studieavsnittet granskas människan som social varelse, roller, normer och hur samhället påverkar individens liv. Vidare behandlas makt, aktivt medborgarskap, hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och kränkningar av dessa.
Bedömningsgrunder: Formativ bedömning sker i samband med uppgifter och prov. Summativ bedömning sker utgående från uppgifter (70 %) och prov (30 %).
Slutprov: Ja
Bedömning: 4-10
Första träffen: